Theaterfestivals en talentontwikkeling: een ideale combinatie?
Summary
Dit onderzoek is een verkennend onderzoek naar de rol van theaterfestivals als talentontwikkelaar. De vraag die centraal staat binnen dit onderzoek is: ‘Wat zijn de opvattingen van oud-deelnemers over de bijdrage van talentontwikkelingstrajecten Oerol/Over het IJ Festival en PLAN voor Talentontwikkeling Brabant aan hun talentontwikkeling?’. Er zijn individuele, halfgestructureerde interviews afgenomen met acht oud-deelnemers van deze trajecten. Het eerste traject Atelier Oerol/Over het IJ Festival is opgezet om makers uit verschillende disciplines kennis te laten maken met twee uiteenlopende landschappen, namelijk het landschap van het eiland Terschelling en de stedelijke omgeving van de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. PLAN Brabant voor Talentontwikkeling is een samenwerkingsverband van verschillende organisaties, waaronder Festival Cement en Theaterfestival Boulevard, die extra willen investeren in productiemogelijkheden en presentatieplatforms voor talent in Noord-Brabant en Vlaanderen. De opvattingen van de makers worden geconfronteerd met het ideaalbeeld van een gezond kunstenveld van de Vlaamse socioloog Pascal Gielen. Uit dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat de twee trajecten bijdragen aan talentontwikkeling door beginnend talent de mogelijkheid te geven een productie te maken. Zodoende staat de maker in contact met het civiele domein. In het huidige theaterveld in Nederland zijn er namelijk minder mogelijkheden voor beginnende makers. Verder blijkt uit de interviews dat er binnen de trajecten weinig aandacht wordt besteed aan de markt. Het zou bijdragen aan de ontwikkeling van een beginnende maker als er met de trajecten meer wordt gebouwd aan een duurzame toekomst voor de maker.