View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van homogeniteit van gezichten in reclames op oogfixaties, herinnering en waardering.

        Thumbnail
        View/Open
        Lijster, C.pdf (961.1Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Lijster, C. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is onderzocht hoe de homogeniteit (het gebruik van dezelfde hoofdpersoon over meerdere reclames) van gezichten in reclames invloed heeft op oogfixaties, het juist herinneren van een merk en de waardering van reclames. Via eye tracking zijn oogbewegingen bijgehouden tijdens het bekijken van reclames. Vervolgens werd de herinnering en waardering van de reclames gemeten. Er werd verwacht dat homogene reclames beter worden herinnerd en gewaardeerd dan heterogene reclames. Daarnaast werd er ook verwacht dat er meer oogfixaties zullen zijn op de gezichten in homogene reclames dan in heterogene reclames. Resultaten lieten zien dat homogene reclames beter worden herinnerd en gewaardeerd dan heterogene reclames. Er was geen significant verschil tussen de oogfixaties op het gezicht in homogene reclames en heterogene reclames. Kortom, consistentie zorgt voor een betere herinnering en waardering. De oorzaak van het juist herinneren van een reclame ligt niet in het aantal oogfixaties. Hogere cognitieve processen zijn waarschijnlijk van invloed als het gaat om herinnering.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24931
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo