View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van Eye-Movement Modelling Examples op Kijkgedrag en Leren bij een Ambigue Verbale Uitleg

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hebinck 4099109.pdf (678.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hebinck, M.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een eye-movement modelling example (EMME) is een video bestaande uit een screenrecording van een digitale taak die wordt gedemonstreerd door een model en waar de oogbewegingen van het model overheen zijn gemonteerd als cues naar relevante informatie. Uit eerdere studies is gebleken dat een EMME in procedurele probleemoplossingstaken wel de aandacht van lerenden kan sturen, maar daarmee nog niet het leren kan bevorderen. De hypothese dat een EMME bij procedurele probleemoplossingstaken het leren wel zou kunnen bevorderen wanneer de verbale uitleg bij het videovoorbeeld ambigu en vakspecifiek is, is getest door 32 participanten een videovoorbeeld te laten zien over het kloppend maken van schakelingen op een systeembord. De EMME conditie kreeg daarbij aandachtssturing via oogbewegingen van het model, de controle conditie kreeg die aandachtssturing niet. Uit de resultaten bleek dat de participanten die een EMME zagen, vaker, sneller en langer naar verbaal gerefereerde gebieden in beeld keken. Dit was echter niet bevorderlijk voor het leren. Participanten in de controle conditie maakten nieuwe, gelijksoortige taken namelijk even goed en taken die transfer testten zelfs beter. Mogelijke verklaringen voor deze resultaten, beperkingen van de studie en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24854
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo