View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effecten van gegeneraliseerde angst en separatieangst op identiteitsontwikkeling van adolescenten, gemedieerd door ouderlijke controle.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Tielen, RM-3889653.pdf (471.9Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Tielen, R.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Identiteitsontwikkeling wordt als één van de belangrijkste processen tijdens de adolescentie beschouwd. Identiteitsontwikkeling hangt samen met individuele kenmerken en gezinskenmerken. Ervaren ouderlijke psychologische controle bleek uit eerder onderzoek een negatief effect te hebben op identiteitsontwikkeling. Angststoornissen zijn de meest voorkomende stoornissen tijdens de adolescentie en angstsymptomen hebben een negatief effect op identiteitsontwikkeling. Door adolescenten ervaren symptomen van de angstclusters gegeneraliseerde angststoornis en separatieangst stoornis zijn positief gecorreleerd met ervaren ouderlijke psychologische controle. In deze studie wordt het effect van gegeneraliseerde angstsymptomen en separatieangst symptomen op algemene identiteitsontwikkeling, gemedieerd door ervaren ouderlijke psychologische controle onderzocht. Methode: In een longitudinale studie werden bij 15 Nederlandse scholen onder 455 respondenten vragenlijsten afgenomen, in de leeftijd van 10 tot 14 jaar (M=12). De vragenlijsten werden op 2 meetmomenten afgenomen. Resultaten: Uit de meervoudige regressieanalyse blijkt dat symptomen van gegeneraliseerde angst en separatieangst, gemedieerd door ervaren ouderlijke psychologische controle, geen significant effect hebben op algemene identiteitsontwikkeling. Conclusie: De gevonden resultaten zijn niet overeenkomstig bevindingen uit eerder empirisch onderzoek. Toekomstig onderzoek zou meetmomenten kunnen hanteren die verder uit elkaar liggen om de beoogde verschillen in identiteitsontwikkeling zichtbaar te maken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24851
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo