Schools Presteren in de Vroege Adolescentie bij Extreem en Erg Prematuur Geboren Kinderen
Summary
Achtergrond Prematuur geboren kinderen laten vaker lagere schoolprestaties en meer leerproblemen zien. Het doel van dit onderzoek is om vroege indicatoren voor schools presteren in de vroege adolescentie vast te stellen bij prematuur geboren kinderen.
Methoden De steekproef bestond uit 53 prematuur geboren kinderen (zwangerschapsduur < 30 weken). De gemiddelde zwangerschapsduur was 28 weken en het gemiddelde geboortegewicht 1077 gram. Het cognitief functioneren was op 2-jarige leeftijd gemeten met de BSID-II-NL en op 5-jarige leeftijd met de totale, verbale en performale intelligentie van de WPPSI-III-NL of de totale intelligentie van de SON-R 2,5 -7. Het psychosociaal functioneren op 5-jarige leeftijd was gemeten met de CBCL 1.5-5 jaar. Voor het schools presteren op 12-jarige leeftijd was gebruik gemaakt van de score op CITO-eindtoets uit groep 8.
Resultaten De totale, verbale en performale intelligentie waren significant positieve voorspellers voor het schools presteren op 12-jarige leeftijd, waarvan de verbale intelligentie de hoogst voorspellende waarde had. Teruggetrokken gedrag op 5-jarige leeftijd was een negatief significante voorspeller voor de schoolse prestaties op 12-jarige leeftijd. Tussen het opleidingsniveau en de schoolse prestaties op 12-jarige leeftijd was een significant negatieve relatie gevonden. Tussen de predictieve variabelen zwangerschapsduur, het geboortegewicht en de BSID op 2-jarige leeftijd en de uitkomst variabele schools presteren op 12-jarige leeftijd zijn geen relaties gevonden.
Conclusie Verbale intelligentie op 5-jarige leeftijd is de belangrijkste voorspeller voor schools presteren op 12-jarige leeftijd gebleken. Het teruggetrokken gedrag op 5-jarige leeftijd is daarnaast een voorspeller voor het schools presteren op 12-jarige leeftijd gebleken. Onderzoek onder een grotere steekproef is nodig om de resultaten te bevestigen.