Kindermishandeling door de ogen van leerkrachten
Summary
De rol en het handelen van leerkrachten bij de aanpak van kindermishandeling in het primaire onderwijs van de gemeente Utrecht is aan de hand van veertien half gestructureerde interviews met leerkrachten onderzocht. Hieruit kan geconcludeerd worden dat leerkrachten in de eerste plaats een signalerende rol voor zichzelf zien. Ook stellen zij dat ze deze signalen moeten melden binnen de school of daarbuiten. Daarnaast bevestigd deze studie dat er verschillende belemmerende en helpende factoren bestaan die van invloed zijn op de uitvoering van de rol die leerkrachten voor zichzelf zien. De belangrijkste belemmering is de terughoudendheid die leraren ervaren bij het signaleren en melden van kindermishandeling. Redenen hiervoor zijn onder andere: angst voor een conflict of wrijving in de relatie met ouders en kind; angst voor het ontstaan van een onveilige situatie; de complexiteit en meerduidigheid van signalen; en een gebrek aan kennis en ervaring. Enkele helpende factoren zijn: ervaring; training en opleiding; steun vanuit school; aandacht voor het thema op school; en terugkoppeling door hulpverleningsinstanties. Gezien wordt dat er voor basisscholen en de overheid een rol weggelegd is om de leerkrachten te helpen en belemmeringen weg te nemen.