Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, Asher
dc.contributor.authorReus, G.G.L. de
dc.date.accessioned2015-09-21T17:01:16Z
dc.date.available2015-09-21T17:01:16Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24589
dc.description.abstractIn deze scriptie is onderzoek gedaan naar de muziekstreamingdienst Spotify. Spotify profileert haar dienst als een sociaal medium en heeft als doel haar gebruikers nieuwe muziek te laten ontdekken en weg te houden van piraterij van muziek. Het doel van dit onderzoek is om het daadwerkelijke gebruik van Spotify door Nederlandse studenten in de leeftijdscategorie 18 tot en met 26 jaar in kaart te brengen en te vergelijken met de affordances, ofwel gebruiksmogelijkheden, die Spotify biedt. De software, waarvan voornamelijk de interface, is geanalyseerd door middel van een material object analyse met als doel de affordances, ofwel gebruiksmogelijkheden van Spotify bloot te leggen. Door middel van een enquête en een drietal semigestructureerde diepte-interviews is getracht het gebruik van Spotify door de gekozen doelgroep in kaart te brengen. Uit het onderzoek blijkt dat Spotify door middel van ontwerpkeuzes in haar software de gebruiker richting sociaal gedrag in de vorm van het delen van luisteractiviteit en/of het maken, volgen en delen van afspeellijsten probeert te sturen. Het gebruik van de software is een vorm van impliciete participatie, Spotify profiteert van de data die gegenereerd wordt door interactie met de software en kan zo haar algoritmen, die muzieksmaak leren herkennen, verbeteren. De software van Spotify heeft sociale interactie, zoals het volgen van afspeellijsten, geïntegreerd waardoor het expliciete participatie lijkt te ontmoedigen. Uit de resultaten van de enquête en interviews blijkt dat weinig respondenten gebruik maken van de optie om luisteractiviteit te delen met het Facebooknetwerk. Dit zou kunnen wijzen op een vorm van expliciete participatie waarbij gebruikers vanuit intrinsieke motivatie standaardinstellingen aanpassen. Dit onderzoek heeft getracht bij te dragen aan de kennis rondom muziekstreamingdiensten, in dit geval Spotify, en de wisselwerking tussen gebruiker en software. Het onderzoek heeft tevens licht geworpen op de manier waarop de software van Spotify gebruikersparticipatie stimuleert.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1053975
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSociaal Gedrag in Spotify
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSpotify, affordances, impliciete participatie, expliciete participatie
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record