Integratie van zorgleerlingen in het passend onderwijs: de beeldvorming bij leerkrachten in het basisonderwijs
Summary
Op 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs van kracht geworden in Nederland. Deze wet heeft als doel zoveel mogelijk kinderen een plaats te bieden binnen het regulier onderwijs, ongeacht hun beperking. In huidig onderzoek wordt kennis vergaderd over de gevolgen van de invoering van deze wet in het basisonderwijs en over de positieve en negatieve kanten van passend onderwijs. Er is gevraagd naar de ervaringen en meningen van leerkrachten, omdat zij degenen zijn die passend onderwijs moeten implementeren. Hun mening kan bijdragen aan een succesvolle implementatie van de wet. De data zijn verzameld door middel van tien semigestructureerde interviews. De data zijn door middel van het programma Nvivo gecodeerd. Leerkrachten ervaren weinig veranderingen sinds de invoering van de wet in 2014. Over het algemeen vinden zij de ontwikkeling naar passend onderwijs positief, maar er zijn veel randvoorwaarden waar nog niet aan is voldaan, zoals een kleinere klas en voldoende kennis en expertise. Leerkrachten hebben vooral moeite met het lesgeven aan leerlingen met gedragsproblemen, omdat deze veel aandacht opeisen en storend voor de rest van de klas kunnen zijn. Het lesgeven aan andere zorgleerlingen levert minder problemen op en wordt gezien als een uitdaging voor de leerkracht. In de toekomst kan het passend onderwijs verder doorgevoerd worden wanneer aan de eerdergenoemde randvoorwaarden wordt voldaan. Vervolgonderzoek over verschillen tussen scholen wat betreft de implementatie van passend onderwijs en de effecten hiervan wordt aanbevolen.