De Beeldvorming van Ouders van Kinderen op het Regulier Voortgezet Onderwijs over Passend Onderwijs
Summary
Achtergrond: In 2014 is de nieuwe wet passend onderwijs ingevoerd in Nederland. Deze wet streeft naar het integreren van kinderen met een beperking in regulier onderwijs. Doel: Huidig onderzoek wil bijdragen aan kennisvergaring over de beeldvorming van ouders, van kinderen zonder beperking op het voortgezet regulier onderwijs, over passend onderwijs. Tevens kan het als toevoeging dienen bij het succesvol implementeren van de wet. Methode: Bij de dataverzameling is gebruik gemaakt van een semigestructureerd interview. Daarna is de data met behulp van het software programma Nvivo open, axiaal en selectief gecodeerd. Resultaten: De beeldvorming van ouders, van kinderen zonder beperking op het voortgezet onderwijs, over passend onderwijs bleek af te hangen van verschillende factoren: de ontwikkeling van eigen kind, gelijkheid, financiën, geschiktheid van leerkrachten en het soort beperking van het kind dat in de klas wordt geplaatst. Tevens werd de mate van informatievoorziening over passend onderwijs benoemd. Conclusie: Ouders hebben over het algemeen een positief beeld van het integreren van kinderen met een beperking in het regulier voortgezet onderwijs. Zolang het passend onderwijs zorgt voor bezuinigingen in het onderwijs, ouders worden geïnformeerd over de ontwikkelingen in het onderwijs en er gekeken wordt naar alle kinderen individueel, zodat de ontwikkeling van het eigen kind en het kind met beperking niet wordt belemmerd, zien ouders toekomst in passend onderwijs. Verder onderzoek naar de benodigde competenties van leerkrachten wordt aanbevolen.