View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Interculturele competenties onder Saoedische managers

        Thumbnail
        View/Open
        Interculturele competenties onder Saoedische managers.pdf (1.018Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Bolhuis, J.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In Saoedi-Arabië is bijna een derde van de bevolking expat. Als gevolg van dit hoge aantal expats, geven managers in Saoedi-Arabië veelal leiding aan cultureel diverse teams. Om de interculturele communicatie in deze teams te optimaliseren is het van belang dat interculturele competenties worden ontwikkeld. In dit onderzoek is geanalyseerd in welke mate Saoedische managers beschikken over interculturele competenties. Interculturele competenties zijn gemeten met behulp van de Hogan Assessment Tools, namelijk de Hogan Personality Inventory (HPI). De HPI meet 7 schalen, te weten Adjustment, Ambition, Sociability, Interpersonal Sensitivity, Prudence, Inquisitive en Learning Approach. Middels een analyse en vergelijking tussen de ‘Big Five’ en de HPI, de ‘Big Five’ en interculturele competenties, maar ook aan de hand van welke interculturele competenties belangrijk worden geacht in de context van expats, bleek dat de schalen Sociability, Interpersonal Sensitivity, Prudence, Adjustment en Inquisitive binnen de HPI het beste interculturele competenties meten. Van 421 Saoedische managers afkomstig uit één bedrijf zijn de HPI-scores verzameld. Uit de analyse bleek dat door Saoedische managers ten opzichte van de gemiddelde wereldwijde participant van dezelfde test (global norm), significant hoger wordt gescoord op Ambition, Sociability, Prudence, Inquisitive en Learning Approach en significant lager op Adjustment. Op de interculturele competenties uit de HPI wordt ook significant hoger gescoord dan de global norm. Geconcludeerd kan worden dat de hoge scores op Inquisitive en Sociability gerelateerd zijn aan belangrijke aspecten van interculturele competenties: nieuwsgierigheid, open-mindedness en de neiging tot sociale interactie. Ook de hoge score op de gecombineerde interculturele competenties-schaal draagt bij aan het beeld van Saoedische managers, die over eigenschappen beschikken die van belang worden geacht voor interculturele effectiviteit of interculturele competenties.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24421
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo