dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Liebrand, J | |
dc.contributor.author | Kirkenier, J.M.V. | |
dc.date.accessioned | 2016-09-16T17:00:39Z | |
dc.date.available | 2016-09-16T17:00:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24318 | |
dc.description.abstract | De druk op stedelijke voorzieningen blijft alsmaar toenemen, daardoor wordt steeds vaker gezocht
naar oplossingen om steden op een duurzame manier te transformeren. Buikloterham is een wijk in
Amsterdam Noord waar een binnenstedelijk industriegebied wordt omgevormd tot een gebied waar
duurzame transformatie voorop lijkt te staan. Dit gebied wordt met flexibele spelregels ontwikkeld
waarbij de private sector en eindgebruikers van het gebied een grote rol is toebedeeld in het
planningsproces. Deze thesis heeft getracht te onderzoeken welke rol burgerparticipatie en
ondernemers en supportorganisaties spelen in het veranderen van de beleidsvorming –en voering
van de lokale overheid in het gebied. In het bijzonder om de mogelijk de capaciteit van de gemeente
te vergroten zodat deze ontvankelijker is voor duurzame initiatieven. De gevonden bevindingen
geven inzicht in de bottom- up processen -en top-down processen binnen participatieve manier van
planning. Hierdoor is het duidelijk geworden hoe een lokale overheid niet te sturend moet zijn om
lokale activiteiten ruimte te bieden. Anderzijds moet zij uitgedaagd blijven worden door burgers en
invloedrijke supportorganisatie om zich in te blijven in spannen voor de verduurzaming van een
stedelijk transformatiegebied. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1306695 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | ‘Help mijn buurt wordt hip’
Een onderzoek naar burgerparticipatie en supportorganisaties in duurzame
stadstransformatie in Buiksloterham, Amsterdam | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Liberal Arts and Sciences | |