Exploratieve determinantenanalyse naar voedingsgedrag van basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 van een Gezonde School in regio Utrecht
Publication date
2016Author
Roovers, S.M.
Goemans, N.E.
Hoekstra, M.
Grunsven, T. van
Metadata
Show full item recordSummary
Kinderen maken vaak ongezonde keuzes met betrekking tot voeding dat kan leiden tot overgewicht en obesitas. Om het eetgedrag van kinderen te beïnvloeden, moeten interventies zich focussen op scholen. Scholen vormen namelijk een belangrijke pedagogische context voor kinderen. De Gezonde School, ontwikkelt door de Nederlandse overheid, is een voorbeeld van zo’n interventie. Deze kwalitatieve studie is een exploratieve determinantenanalyse om inzicht te krijgen in de onderliggende percepties en meningen van leerlingen van een basisschool die de ‘Gezonde School’ interventie hanteert. Data is verzameld door het afnemen van vragenlijsten bij 39 leerlingen en het houden van individuele interviews met 24 leerlingen, met een leeftijd van 10 tot 12. De resultaten laten zien dat de meeste leerlingen gezond eten belangrijk vinden, maar dat hun kennis over gezond eten beperkt is. Tevens worden de leerlingen het meest beïnvloed door moeder en de leerkracht. Ook vinden de leerlingen zichzelf gezonder sinds de interventie gestart is. Toch kunnen er nog stappen worden genomen om ‘De Gezonde School’ interventie te verbeteren. Een belangrijke aanbeveling ter verbetering van de Gezonde School interventie is dat er tijd vrij gemaakt moet worden voor lessen over gezonde voeding.