View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Exploratieve determinantenanalyse naar voedingsgedrag van basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 van een Gezonde School in regio Utrecht

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Roovers, SM-3893987 en Goemans, NE-4169891 en Hoekstra, M-5689880 en Grunsven, Tvan-5856019.pdf (422.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Roovers, S.M.
        Goemans, N.E.
        Hoekstra, M.
        Grunsven, T. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Kinderen maken vaak ongezonde keuzes met betrekking tot voeding dat kan leiden tot overgewicht en obesitas. Om het eetgedrag van kinderen te beïnvloeden, moeten interventies zich focussen op scholen. Scholen vormen namelijk een belangrijke pedagogische context voor kinderen. De Gezonde School, ontwikkelt door de Nederlandse overheid, is een voorbeeld van zo’n interventie. Deze kwalitatieve studie is een exploratieve determinantenanalyse om inzicht te krijgen in de onderliggende percepties en meningen van leerlingen van een basisschool die de ‘Gezonde School’ interventie hanteert. Data is verzameld door het afnemen van vragenlijsten bij 39 leerlingen en het houden van individuele interviews met 24 leerlingen, met een leeftijd van 10 tot 12. De resultaten laten zien dat de meeste leerlingen gezond eten belangrijk vinden, maar dat hun kennis over gezond eten beperkt is. Tevens worden de leerlingen het meest beïnvloed door moeder en de leerkracht. Ook vinden de leerlingen zichzelf gezonder sinds de interventie gestart is. Toch kunnen er nog stappen worden genomen om ‘De Gezonde School’ interventie te verbeteren. Een belangrijke aanbeveling ter verbetering van de Gezonde School interventie is dat er tijd vrij gemaakt moet worden voor lessen over gezonde voeding.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24257
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo