dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Fleischmann, Fenella | |
dc.contributor.author | Drift, S.N.E. van der | |
dc.date.accessioned | 2016-09-12T17:00:52Z | |
dc.date.available | 2016-09-12T17:00:52Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24240 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt een nieuwe risicogroep aan het licht gesteld, namelijk individuen die hun eigen employability sterk overschatten. Het onderzoek beredeneert waarom individuen met een hoge subjectieve employability minder zullen investeren in activiteiten om hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te verhogen. Er wordt uitgegaan van een benadering waarin verworven hulpmiddelen in de vorm van informele en formele leermogelijkheden en sociale steun op het werk bijdragen aan employability. De resultaten tonen aan dat zowel informele als formele leermogelijkheden op het werk positief samenhangen met subjectieve employability, het hebben van goede vrienden negatief samenhangt met subjectieve employability en dat ervaren steun van collega’s of leidinggevenden geen verband heeft met subjectieve employability. 10% van de respondenten blijkt de eigen inzetbaarheid sterk te overschatten en loopt het risico voorbij te worden gestreefd door concurrenten die wel geïnvesteerd hebben in hun employability. Deze 10% komt overeen met het percentage jeugdwerklozen en het percentage langdurig werklozen in Europa, welke doelgroepen hoog op de beleidsagenda staan. Dit onderzoek stelt dat ook deze nieuwe risicogroep aandacht behoeft en dat een individuele benadering waarbij rekening wordt gehouden met de perceptie van het individu ten aanzien van de eigen arbeidsmarktpositie de voorkeur heeft. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 654590 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Wanneer je je employability te hoog inschat … | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Employability; inzetbaarheid; sociale steun; informeel leren; formeel leren | |
dc.subject.courseuu | Arbeid, zorg en participatie | |