Reclames liegen
Publication date
2016Author
Hoonhoud, E.
Knopers, K.
Geurts, L.
Vredeveld, K.
Theunissen, M.J.M.
Metadata
Show full item recordSummary
Steeds meer kinderen hanteren een ongezond voedingspatroon. Televisiereclame lijkt hier een grote invloed op te hebben. In bestaande interventies gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl wordt er echter geen of te weinig rekening gehouden met de media als invloedrijke factor. De algemene doelstelling van het onderzoek was het achterhalen van de beleving van gezonde en ongezonde voeding bij kinderen in de leeftijd van 9 tot en met 13 jaar en de invloed van televisiereclame hierop. Om dit verband te achterhalen werden er 30 kinderen bevraagd door middel van halfgestructureerde interviews waarin de gedragsdeterminanten van het ASE-model, attitude, ervaren sociale invloed en eigen effectiviteit, aan bod kwamen. Uit het onderzoek bleek dat de beleving van kinderen ten aanzien van zowel gezonde als ongezonde voeding positief is. Kinderen waren zich bewust van de intentie van reclames, maar gaven aan niet weerbaar genoeg te zijn voor de invloed hiervan. Het gebruik van subjectieve normen in de reclames en de grote invloed van ouders op het eetgedrag, bleken de weerbaarheid van kinderen te beïnvloeden. Dit onderzoek raadt aan om in interventies gericht op een gezonde leefstijl ouders te betrekken en aandacht te besteden aan het vergroten van de weerbaarheid van kinderen ten opzichte van televisiereclames. Daarnaast wordt aanbevolen de Kinder- en Jeugdreclamecode te herzien.