Verschillen in informatieverwerkingsvaardigheden bij kinderen met ernstige reken- en wiskundeproblemen of dyscalculie en kinderen zonder rekenproblemen.
Summary
Achtergrond: Informatieverwerkingsvaardigheden blijken een goede verklaring en tevens een goede voorspeller te zijn van rekenproblemen. Kinderen met dyscalculie blijken meer problemen te ervaren met de informatieverwerkingsvaardigheden, in vergelijking tot kinderen zonder rekenproblemen. Deze vaardigheden zijn gebaseerd op de PASS-theorie en bestaan uit de volgende vier onderdelen: aandacht, planning, simultane en successieve verwerking.
Doel: Het doel van dit onderzoek was het onderzoeken van het verschil tussen kinderen met en zonder rekenproblemen op het gebied van informatieverwerkingsvaardigheden. Er zijn twee controlegroepen gebruikt tijdens dit onderzoek: een leeftijdcontrolegroep en een niveaucontrolegroep.
Resultaten: Er blijken geen significante verschillen te bestaan tussen de leeftijdcontrolegroep en dyscalculiegroep en de niveaucontrolegroep en de dyscalculiegroep op de onderdelen planning, aandacht en de totaalscore van de CAS. Deze significante verschillen zijn echter wel te zien op de onderdelen simultane en successieve verwerking.
Conclusie: Slechts op een aantal onderdelen van de informatieverwerkingsvaardigheden van kinderen blijken verschillen te bestaan tussen de dyscalculiegroep en de controlegroepen. De onderdelen simultane en successieve verwerking laten significante verschillen zien tussen de dyscalculiegroep en de leeftijdcontrolegroep en de dyscalculiegroep en de niveaucontrolegroep.