View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Neurocognitieve maten van getalbegrip bij leerlingen in het basisonderwijs en de relatie met rekenvaardigheden.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hasselt, ISvan-3853039.pdf (707.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hasselt, I.S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Mens en dier lijken eenzelfde systeem te bezitten waarmee ze in staat zijn om hoeveelheden en getallen te schatten. Dit systeem ligt ten grondslag aan de ontwikkeling van getalbegrip. Getalbegrip zorgt ervoor dat iemand strategieën voor het oplossen van rekenproblemen verwerft. Voor de ontwikkeling van rekenvaardigheden lijkt vooral de automatische verwerking van symbolische hoeveelheden een grote rol in te spelen. In de huidige studie wordt met behulp van elektro encefalografie (EEG) hersenactiviteiten gemeten tijdens het maken van vergelijkingstaken. Tijdens deze taken worden symbolische hoeveelheden met elkaar vergeleken die verschillen met een ratio van 0.5 en 0.7 om een mogelijk afstandseffect te detecteren binnen de tijdsvensters N1, P2p, N2 en P3. In het huidige onderzoek blijkt er binnen geen enkel tijdsvenster een afstandseffect te zijn. Daarnaast is de samenhang tussen de automatische verwerking van symbolische hoeveelheden in de hersenen en rekenvaardigheden bij leerlingen in het basisonderwijs onderzocht. Er is een correlatie berekend tussen de symbolische vergelijkingstaak en de score op de TTR. In de huidige studie is geen samenhang gevonden tussen de automatische verwerking van symbolische hoeveelheden in de hersenen en rekenvaardigheden bij leerlingen in het basisonderwijs van negen tot en met 12 jaar.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24220
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo