View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zwemactiviteiten op voorschoolse leeftijd: De visie en ervaringen van zweminstructeurs, ouders en kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Gemert, Mvan-5870933 en Hoorn, Ivan-4017250 en Moerdijk, A-5857252 en Vonck, A-4172981.pdf (632.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Gemert, M.G.M. van
        Hoorn, I. van
        Moerdijk, A.
        Vonck, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Tegenwoordig starten veel kinderen op voorschoolse leeftijd met zwemmen. Het is echter opmerkelijk dat hier nog geen wetenschappelijke onderbouwing voor is. Doel: Dit onderzoek is een eerste verkenning naar de visie en ervaringen van zweminstructeurs, ouders met kinderen die op voorschoolse leeftijd zijn gestart met zwemactiviteiten, ouders met kinderen die na 5-jarige leeftijd zijn gestart en kinderen, over deelname aan zwemactiviteiten op voorschoolse leeftijd. Methode: In totaal hebben 20 participanten deelgenomen aan semigestructureerde interviews. De interviews zijn getranscribeerd, gelabeld, gecodeerd en geanalyseerd. De data is verdeeld in visies en ervaringen, die vervolgens zijn gecategoriseerd in kern- en subthema’s. Resultaten: Met betrekking tot de visie is bij alle groepen veiligheid het belangrijkste kernthema voor deelname aan zwemactiviteiten. De kernthema’s over ervaringen met baby, peuter-, kleuterzwemmen zijn de voor- en nadelen van deelname. Bij de lange duur van het zwemtraject zijn de kernthema’s fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling gevonden. De lesinvulling en het beperkte aanbod zijn de kernthema’s over het zwemaanbod. De belangrijkste ervaringen van kinderen zijn dat veiligheid het voornaamste doel is en ze vooral plezier beleven aan de lessen. Conclusie: Uit de ervaringen van de betrokkenen blijkt dat kinderen op voorschoolse leeftijd niet altijd klaar zijn voor deelname aan zwemlessen. Ouders kiezen echter vaak voor een vroege start vanwege de veiligheid. Het huidige zwemaanbod zou herzien moeten worden, zodat er een programma ontstaat passend bij de ontwikkelingsfase van de deelnemers. Er is meer onderzoek naar passende zwemactiviteiten nodig om hier in de toekomst specifieke aanbevelingen over te kunnen geven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24208
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo