Seksuele voorlichting in Breda: preventie of promotie?
Summary
Samenvatting
Achtergrond: Het belang van het bevorderen van de seksuele gezondheid wordt vanuit verschillende perspectieven benadrukt. Seksuele voorlichting is een middel om seksuele gezondheid te stimuleren. Steeds meer wetenschappers benadrukken het belang om in deze voorlichting te communiceren over zowel risicobescherming als relationele aspecten van seksualiteit. Doel: Met deze kwantitatieve studie is onderzocht in welke mate verschillende omgevingsactoren (ouders, vrienden, school, gemeente) van de adolescent communiceerden over risicobescherming en relationele aspecten van seksualiteit. Tevens is nagegaan of deze communicatie samenhing met hun attitude ten opzichte van seks. Methode: Er zijn schriftelijke vragenlijsten afgenomen onder 124 tweedeklas havo-vwo leerlingen op een middelbare school in Breda. Resultaten: Gebleken is dat door alle omgevingsactoren in meerdere of mindere mate werd gecommuniceerd over risicobescherming en relationele aspecten van seksualiteit. Opvallend is dat vrienden als enige omgevingsactor hoger scoorden op relationele aspecten dan op risicobescherming. Van alle communicatie bleek alleen de mate waarin relationele aspecten door vrienden besproken werden significant samen te hangen met een positievere attitude ten opzichte van seks. Conclusie: De directe omgeving van de adolescent lijkt een rol te spelen in de attitude ten opzicht van seks. Volwassen omgevingsactoren (ouders, school, gemeenten) communiceerden meer over risicobescherming dan over de keuzevrijheid. Met vrienden werd er meer over relationele aspecten gecommuniceerd. Discussie: De communicatie van vrienden over keuzevrijheid blijkt een samenhang te hebben met de attitude ten opzicht van seks. Dergelijke resultaten suggereren dat de inhoud en de vorm van seksuele voorlichting nader onderzocht dienen te worden.