Resource control en psychosociale vaardigheden
Summary
Volgens de Resource Control Theory van Hawley (1999) hebben bistrategen - kinderen die zowel coërcieve als prosociale competitiestrategieën toepassen - de hoogste status in de klas. Zij zouden bovendien sociaal aantrekkelijk zijn en over sociale vaardigheden beschikken. Om deze veronderstellingen te toetsen zijn bistrategen vergeleken met noncontrollers (die weinig strategieën toepassen) en typicals (gemiddelde kinderen) op peer status (resource control, perceived popularity), sociale acceptatie, interpersoonlijke vaardigheden (relationele- en affectieve) en sociaal manipulatieve vaardigheden. In totaal hebben 161 kinderen uit de brugklas deelgenomen aan dit onderzoek. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van peer nominaties, peerratings en zelfrapportages. Hieruit is gebleken dat bistrategen een hoge mate aan sociale status (resource control en perceived popularity) hebben. Verder is uit het onderzoek gebleken dat bistrategen lager scoren op het gebied van sociale acceptatie dan typicals. Daarnaast blijkt dat bistrategen echter niet vaardiger zijn bij de inzet van interpersoonlijke vaardigheden dan de overige resource control groepen. Er is echter wel een trend waargenomen dat bistrategen in vergelijking met de overige resource control groepen hoger scoren op sociale manipulatie. Dit impliceert dat bistrategen wel gebruik maken van sociale vaardigheden maar dat deze niet per definitie pro-sociaal hoeven te zijn.