View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meertaligheid in het onderwijs: attitudes van docenten ten aanzien van minderheidstalen

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie L.Berkhof.docx (348.1Kb)
        Scriptie L.Berkhof.pdf (731.1Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Berkhof, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het Nederlandse onderwijs krijgen kinderen met een andere moedertaal dan het Nederlands onderwijs in het Nederlands. Hoewel een goede ontwikkeling van de moedertaal essentieel is voor een goede ontwikkeling van de tweede taal, is onderwijs in andere talen dan het Nederlands niet toegestaan. Docenten kunnen echter wel op andere manieren ondersteuning bieden voor het leren van de moedertaal, waarbij de attitude van de docent een grote rol kan spelen. Het doel van deze scriptie was te onderzoeken welke attitudes basisschooldocenten hebben ten aanzien van de moedertaal van de docenten en of de onderwijsstrategieën die de docenten hanteren in lijn zijn met hun attitudes. Daarnaast werd onderzocht of er verschillen waren in attitudes en onderwijsstrategieën tussen docenten in urbaine en rurale regio’s. Dit onderzoek werd uitgevoerd door middel van een enquête. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de docenten gemiddeld een neutrale attitude en neutrale onderwijsstrategieën hadden ten aanzien meertaligheid. Uit afzonderlijke vragen bleken de docenten wel positieve en negatieve attitudes te hebben. De onderwijsstrategieën bleken in lijn te zijn met de attitude die de docenten hadden. Er waren daarnaast geen verschillen tussen de docenten uit de urbaine en rurale regio’s in attitudes. Docenten uit beide regio’s hadden een neutrale attitude ten aan zien van meertaligheid, maar de docenten uit de urbaine regio bleken betere onderwijsstrategieën te hanteren dan de docenten uit een rurale regio. In dit onderzoek bleken een gebrek aan kennis over meertaligheid en de eigen ervaring van docenten met het leren van een tweede taal de twee belangrijkste factoren te zijn die een invloed hadden op de attitudes en onderwijsstrategieën van docenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24142
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo