View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Van informeren tot gedelegeerde macht.Een onderzoek naar mogelijke vormen van interactiviteit en uitnodigingen tot participatie in jeugdtelevisie tot 1995.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie M.N. Galiart - 5665361 DEF.docx (706.1Kb)
        Masterscriptie M.N. Galiart - 5665361 DEF.pdf (1.042Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Galiart, M.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze masterscriptie wordt onderzocht in welke vormen interactieve elementen en mogelijkheden tot participatie terug te vinden zijn in Nederlandse jeugdprogramma’s van de Nederlandse publieke omroepen die werden uitgezonden voor 1995. Henry Jenkins beweert dat participatie en interactie concepten zijn die pas duidelijk vorm hebben gekregen door de komst van nieuwe (digitale) mediavormen. Verschillende theoretici bekritiseren de focus van Jenkins op het heden en laten zien dat participatie in relatie tot media al eerder bestond. Sherry R. Arnstein ontwikkelde in 1969 de ladder of citizen participation, die verschillende vormen van participatie een naam geeft en in een hiërarchie plaatst. Op basis van recentere literatuur over participatie en media is deze ladder in dit onderzoek aangepast tot een participatieladder voor televisie. Door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse van vijf televisieprogramma’s uit het verleden wordt onderzocht welke vormen van de participatieladder mogelijk waren in jeugdprogramma’s uit het verleden. Bij de analyse is de nadruk gelegd op de handelingen van de personen in het programma en de manier waarop kinderen, thuis en in het programma, worden aangesproken. Uit deze analyse blijkt dat vrijwel alle vormen van interactiviteit en participatie uit de participatieladder voor televisie een rol konden spelen in jeugdprogramma’s die voor 1995 verschenen bij de Nederlandse publieke omroepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24136
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo