Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLinders, Yvette
dc.contributor.authorBorghouts, J.F.M.
dc.date.accessioned2016-09-06T17:00:41Z
dc.date.available2016-09-06T17:00:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24127
dc.description.abstractIn dit onderzoek werd gekeken naar de invloed van gender op de betrouwbaarheid van filmreviews op Twitter. Er werd gekeken naar de invloed van gender van de reviewer en gender van de lezer. Honderd respondenten werden een vragenlijst voorgelegd met stellingen die allemaal betrekking hadden op de betrouwbaarheid van de review. In dit onderzoek werd een interactie-effect gevonden tussen sekse van de lezer en sekse van de reviewer met betrekking tot de welwillendheid die men toekent aan de review. De vrouwelijke respondenten beoordeelden de review afkomstig van de vrouwelijke recensente hoger dan de review van de mannelijke recensent wat betreft waargenomen welwillendheid. De mannelijke respondenten beoordeelden de review afkomstig van de mannelijke recensent significant hoger dan de review van de vrouwelijke recensente. Wanneer respondenten hetzelfde geslacht hadden als de recensent(e) was hun beoordeling op waargenomen welwillendheid hoger dan wanneer de respondent en de recensent(e) niet hetzelfde geslacht hadden. Verder werd er ook een hoofdeffect van geslacht op de waargenomen betrouwbaarheid van de review gevonden. Ongeacht de sekse van de recensent bleek dat vrouwen de review over het algemeen betrouwbaarder vonden dan mannen. Voor vervolgonderzoek zou het interessant zijn om de resultaten uit dit onderzoek te vergelijken met een onderzoek waarin gekeken wordt naar andere media, de valentie van de review, het aantal voorgelegde reviews, de invloed van leeftijd en opleidingsniveau van respondenten en tot slot het productsoort.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent500544
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleE-Wom: Wie is er te vertrouwen? Een onderzoek naar de invloed van gender op de betrouwbaarheid van filmreviews op Twitter
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsE-Wom, betrouwbaarheid, Twitter, filmreviews, interactie-effect, welwillendheid, geneer, sekse, reviewer, electronic-word-of-mouth, mond-tot-mond, reclame, geloofwaardigheid, attitude, gedragsintentie search goods, experience goods, homophily principle, man, vrouw, social media, deskundigheid, competentie, film
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record