“How Tinder helped change the perspective on online dating”
Summary
Sinds de opkomst van het internet en de tijd van ‘cyberspace’ is er veel veranderd op het gebied van online dating. Online dating platformen werden destijds voornamelijk beschouwd als plaatsen waar onaantrekkelijke wanhopige mensen een poging waagden op het vinden van liefde. Mobiele dating applicaties als Tinder, lijken veel verschillen te hebben ten opzichte van traditionele online dating platformen. Hierom tracht dit paper te achterhalen op welke manier Tinder wordt gepositioneerd binnen het populaire discours. Om deze vraag te kunnen beantwoorden is eerst een corpus van 32 mediateksten geconstrueerd die het populaire discours van online dating accuraat representeren. Door Discourse Theory, zoals omschreven door Laclau & Mouffe, toe te passen op dit corpus zijn de meest besproken onderwerpen in kaart gebracht. Deze onderwerpen tonen de kansen en valkuilen van online dating platformen zoals gesteld door de populaire cultuur. Daarnaast heeft een object-analyse geleid tot het achterhalen van de affordances en het design van de Tinder applicatie. De discursieve constructie van het gebruik van Tinder is vervolgens gevormd door de meningen van de populaire cultuur en de makers van de applicatie te analyseren. Concluderend weet Tinder zich op een interessante wijze te onderscheiden van andere online dating platformen en bevordert het de daling van het stigma van online dating.