dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Blom, E. | |
dc.contributor.advisor | Baar, A. van | |
dc.contributor.author | Papenborg, R.A. | |
dc.contributor.author | Koot, L. | |
dc.contributor.author | Boon, L.M.C. | |
dc.contributor.author | Custers, V.A. | |
dc.date.accessioned | 2016-09-05T17:01:05Z | |
dc.date.available | 2016-09-05T17:01:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24116 | |
dc.description.abstract | Inleiding. Eén van meest gebruikte tests om het verbaal kortetermijngeheugen te meten zijn Non-Woord Repetitie Taken (NWRT). Bij een NWRT moeten kinderen niet-bestaande woorden herhalen die ze nog niet eerder gehoord hebben. Toch hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat non-woord herhaling wordt beïnvloed door taalervaring. Daarnaast kan non-woord herhaling beïnvloed worden door de wijze van testafname. In deze studie wordt de invloed van taal-specifieke uitspraak en visuele representatie op de non-woordherhaling onderzocht bij eentalige Nederlandse kinderen tussen de 4 en 6 jaar. Methode. Aan het onderzoek hebben 120 eentalige Nederlandse kinderen met een normale ontwikkeling in de leeftijd van vier tot en met zes jaar deelgenomen. Om de non-woord herhaling te meten is de Quasi-Universele Non-woord repetitietaak (Q-U NWRT) afgenomen. In dit onderzoek is een between-subject design gebruikt waarbij elke groep is getest met één van de vier versies van de Q-U NWRT: (a) de Nederlandse alienversie, (b) de Engelse alienversie, (c) de Nederlandse kralenversie en (d) de Engelse kralenversie. Resultaten. De groep met de Nederlandse versie van de Q-U NWRT scoort significant hoger op de Q-U NWRT dan de groep met de Engelse versie. Daarnaast scoort de groep met de kralenversie significant hoger op de Q-U NWRT dan de groep met alienversie. Conclusie. De factoren taal-specifieke uitspraak en visuele representatie lijken invloed te hebben op non-woord herhaling. Kinderen scoren hoger op de Q-U NWRT wanneer deze is afgenomen in de moedertaal van het kind en wanneer de kralen- in plaats van de alienversie is gebruikt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 319650 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Invloed op taal-specifieke uitspraak en wijze van testafname op non-woord herhaling | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Verbaal kortetermijngeheugen, non-woord herhaling, Non-Woord Repetitie Taak, Quasi-Universele Non-Woord Repitie Taak, taal-specifieke uitspraak, visuele representatie | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |