KLIMAATVERANDERING en MORALITEIT: Individuele en bedrijfsverantwoordelijkheden in een wankelende wereld
Summary
In het debat over klimaatverandering is de rol en de verantwoordelijkheid van bedrijven nog niet duidelijk. Terwijl bedrijven wel bijdragen aan de oorzaak het probleem door middel van hun uitstoot van broeikasgassen. Dit onderzoek zal door middel van het beantwoorden van de drie deelvragen: Hebben bedrijven morele verantwoordelijkheden voor klimaatverandering?; Is het moreel geboden die morele verantwoordelijkheden af te dwingen?; en Hoe kun je de morele verantwoordelijkheden van bedrijven afdwingen?, een antwoord poneren op de onderzoeksvraag: Moeten CEO’s strafrechtelijk vervolgd worden als bedrijven hun morele verantwoordelijkheden voor klimaatverandering niet nemen? Omdat er nog geen overkoepelende theorie over de morele verantwoordelijkheden van bedrijven voor klimaatverandering is, zal eerst onderzocht worden wat de dominante posities zijn in de bedrijfsethiek. Door het vergelijken van de inzichten van het Kantiaanse en utilitaristische gedachtegoed, die beide morele verantwoordelijkheden toewijzen aan bedrijven, ontstaat er een stabiele basis voor die aanname. Beide filosofische stromingen achten het ook moreel geboden om de morele verantwoordelijkheden af te dwingen. Binnen de Kantiaanse bedrijfsethiek zijn die conclusies gebaseerd op de categorische imperatief, de absolute waarde van de mensheid en de subjectiviteit van de actor. Voor de regelutilitaristische filosofie vormt het internaliseren van de regels samen met het maximeren van het algemeen nut de basis van het betoog. Beide betogen komen uit op een morele noodzaak om CEO’s strafrechtelijk te veroordelen voor de bijdrage van hun bedrijven aan klimaatverandering.