dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Beusekom, A.C.N van | |
dc.contributor.author | Zijlema, J. | |
dc.date.accessioned | 2016-09-01T17:00:57Z | |
dc.date.available | 2016-09-01T17:00:57Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23991 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt de meest recente titelsequentie, die van het vierde seizoen, van HOUSE OF CARDS geanalyseerd. Door deze analyse wordt getracht antwoord te geven op de vraag op welke manier verhaalwerelden worden geconstrueerd in parateksten. Dit vraagstuk wordt onderzocht aan de hand van het concept ‘worldbuilding’, in het bijzonder hoe een constructie van een verhaalwereld tot stand komt in een paratekst. In de analyse wordt aandachtig gekeken naar de cameravoering, de mise-en-scène en het geluid van elk shot van de titelsequentie. Deze gegevens worden per shot in de analyse besproken. In het eerste deel wordt gefocust op de eigenschappen van de shots, waarna in het tweede gedeelte van de analyse wordt gekeken hoe hier een betekenis aan gekoppeld kan worden. Bij de interpretatie van de shots wordt gekeken op welke manier de shots een verhaalwereld construeren en welke boodschap wordt overgebracht door deze verhaalwereld. Omdat in het theoretisch kader het belang van de titelsequentie als verwijzing en introductie op de verhaalwereld van de serie benadrukt wordt, zal hier ook kort aandacht aan besteed worden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 21938087 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | House of Cards and worldbuilding: Een titelsequentie-analyse en het construeren van verhaalwerelden | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | House of Cards, titelsequentie, worldbuilding, parateksten, verhaalwereld | |
dc.subject.courseuu | Media en cultuur | |