Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeusekom, A.C.N van
dc.contributor.authorZijlema, J.
dc.date.accessioned2016-09-01T17:00:57Z
dc.date.available2016-09-01T17:00:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23991
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de meest recente titelsequentie, die van het vierde seizoen, van HOUSE OF CARDS geanalyseerd. Door deze analyse wordt getracht antwoord te geven op de vraag op welke manier verhaalwerelden worden geconstrueerd in parateksten. Dit vraagstuk wordt onderzocht aan de hand van het concept ‘worldbuilding’, in het bijzonder hoe een constructie van een verhaalwereld tot stand komt in een paratekst. In de analyse wordt aandachtig gekeken naar de cameravoering, de mise-en-scène en het geluid van elk shot van de titelsequentie. Deze gegevens worden per shot in de analyse besproken. In het eerste deel wordt gefocust op de eigenschappen van de shots, waarna in het tweede gedeelte van de analyse wordt gekeken hoe hier een betekenis aan gekoppeld kan worden. Bij de interpretatie van de shots wordt gekeken op welke manier de shots een verhaalwereld construeren en welke boodschap wordt overgebracht door deze verhaalwereld. Omdat in het theoretisch kader het belang van de titelsequentie als verwijzing en introductie op de verhaalwereld van de serie benadrukt wordt, zal hier ook kort aandacht aan besteed worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent21938087
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHouse of Cards and worldbuilding: Een titelsequentie-analyse en het construeren van verhaalwerelden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHouse of Cards, titelsequentie, worldbuilding, parateksten, verhaalwereld
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record