Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVen, S. van der
dc.contributor.advisorBrouwer, S.
dc.contributor.authorVerbree, M.C.
dc.date.accessioned2015-09-17T17:01:31Z
dc.date.available2015-09-17T17:01:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23967
dc.description.abstractIn dit onderzoek is inzicht verkregen in de samenhang tussen woordenschat en werkwoordspelling in de verleden tijd. Het doel van het onderzoek is om leerkrachten inzicht te bieden ter ondersteuning van het spellingonderwijs. Bij de participanten, bestaande uit leerlingen in groep 5 en in groep 8, zijn verschillende dictees afgenomen. De gekozen werkwoord in deze dictees zijn gebaseerd op de voicing probability. Dit heeft invloed op de moeilijkheidsgraad van het werkwoord. Het is gebleken dat in groep 5 sprake is van een grotere samenhang tussen woordenschat en werkwoordspelling dan in groep 8. Dit zou kunnen worden verklaard doordat oudere leerlingen meer gebruik maken van regelstrategieën. Deze resultaten suggereren dat de woordenschat van groot belang is voor leerlingen om werkwoorden foutloos te kunnen vervoegen in de verleden tijd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent572946
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInvloed van woordenschat op de werkwoordspelling in de verleden tijd
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsspelling; onderwijs; woordenschat; lezen; voicing probability
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record