View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Dagelijkse Stress op Toewijding, Intimiteit en Tevredenheid in een Romantische Relatie en de Rol van Persoonlijk Geluk en Geslacht op dit Verband

        Thumbnail
        View/Open
        Slager, A.pdf (859.6Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Slager, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werd onderzocht in welke mate dagelijkse stress invloed heeft op een romantische relatie en of persoonlijk geluk en geslacht dit effect modereren. Bij de participanten (n= 125) werd een online vragenlijst afgenomen, waarbij de romantische relatie werd gemeten door vragen te stellen over toewijding, intimiteit en relatietevredenheid. Er werden hiërarchische regressies en een onafhankelijke t-toets uitgevoerd. Uit de resultaten bleek dat stress alleen een negatieve invloed heeft op relatietevredenheid, maar niet op toewijding en intimiteit. Ten tweede bleek er alleen sprake te zijn van een interactie effect van geluk op intimiteit. Wel werd voor alle relatievariabelen een positief direct effect van geluk gevonden. Geluk blijkt dus een grote rol te spelen in een romantische relatie. Ten slotte werd gevonden dat vrouwen gemiddeld meer last hebben van stress. Er werd geen interactie effect van geslacht gevonden. Uitblijven van verdere effecten van stress kunnen verklaard worden door de relatief lage stressniveaus van de participanten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23915
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo