View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gamification en het Verbeteren van het Afvalscheidingsgedrag - De mechanismen van gamification toegepast op het scheiden van afval in de gemeente Utrecht.

        Thumbnail
        View/Open
        Blom, D.T. - Scriptie.pdf (1.678Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Blom, D.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De gemeente Utrecht is vanuit landelijk beleid de doelstelling opgelegd om in 2020 75 procent van het afval gescheiden in te zamelen. Dat percentage is anderhalf keer zoveel als nu gescheiden ingezameld wordt. Om deze doelstelling helpen te behalen onderzoekt deze masterscriptie in hoeverre gamification kan bijdragen aan het verbeteren van het scheiden van afval door huishoudens in Utrecht. Daarvoor wordt eerst het afvalscheidingsgedrag in kaart gebracht door middel van de Theory of Planned Behavior. Deze stelt dat drie verschillende factoren van invloed zijn op de intentie om afval te scheiden. Dat zijn, de attitude ten opzichte van het scheiden van afval, de subjectieve normen over het scheiden van afval en het gevoel van controle over het scheidingsgedrag. Bewijs is gevonden voor sommige effecten van de subjectieve norm en van het gevoel van controle. Vervolgens is onderzocht in hoeverre de huishoudens verwachten of bepaalde interventies vanuit de gedachte van gamification hun afval scheiden zullen verbeteren. Voor sommige effecten van het geven feedback en beloningen geldt dat de respondenten verwachten dat dit hun gedrag zal beïnvloeden. De bevindingen uit de scriptie zijn tot slot verwerkt in een beleidsadvies aan de gemeente Utrecht om, door middel van de kennis opgedaan, gebruik te maken van de mechanismen van gamification en deze in te zetten in de praktijk om het afvalscheidingsgedrag van huishoudens te verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23909
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo