View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Na klokslag twaalf: een nieuw tijdperk voor sprookjes - Sprookjesadaptaties voor adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Na klokslag twaalf - bachelor eindwerkstuk.docx (317.4Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Reniers, M.H.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voorafgaand aan dit onderzoek, ontdekte ik in boekhandels en bibliotheken veel sprookjesadaptaties voor adolescenten, maar ik ontdekte ook dat er nog vrij weinig onderzoek naar gedaan is. Daarom ben ik dit onderzoek gestart. In deze scriptie onderzoek ik hoeveel sprookjesadaptaties er per jaar uitkomen in zowel Nederland als de Verenigde Staten en analyseer ik wat voor soort sprookjesadaptaties er gepubliceerd worden, om de vraag te kunnen beantwoorden wat de rol van sprookjes is in adolescentenromans en hoe ze geadapteerd worden. Ik analyseer verschillende adaptaties van Sneeuwwitje en Assepoester en kom tot de conclusie dat de adaptaties als doel hebben om de jongeren de echte wereld te laten zien, in contrast met de sprookjeswereld die geschetst wordt in sprookjesboeken voor kinderen. Deze adolescentenromans nemen motieven, personages en locaties over van de originele sprookjes, maar veranderen de structuur om zo het originele sprookje nog herkenbaar te laten zijn, maar tevens een andere boodschap naar voren te brengen: de adolescenten moeten de echte wereld ontdekken die minder mooi is dan de sprookjeswereld. Ze moeten zichzelf vinden in de echte wereld en leren dat het niet erg is om tegen de norm in te gaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23894
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo