View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wat is de Relatie tussen de Gezinssamenstelling en het Mediagebruik van Basisschoolkinderen?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hoogers, A-5754526 en Hamers, LS-4167457 en Velden, Mvander-5871115 en Harbers, N-5856817.pdf (615.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hoogers, A.
        Hamers, L.S.
        Velden, M. van der
        Harbers, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Door de snelle opkomst van elektronische media is het mediagebruik van kinderen de afgelopen jaren toegenomen. Mogelijk speelt de directe omgeving, waaronder het gezin, een rol in het mediagebruik van kinderen. In dit onderzoek is daarom gekeken naar de relatie tussen de gezinssamenstelling en het mediagebruik van kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Daarnaast is onderzocht of de gezinssamenstelling in relatie staat met blootstelling aan gewelddadige media-inhoud. Methode: De data is verzameld bij 301 ouders met een kind op de basisschool aan de hand van een online vragenlijst. De gegevens zijn geanalyseerd aan de hand van een hiërarchische regressieanalyse en covariantieanalyse. Resultaten: Er is gebleken dat de geboortepositie van het kind een significante positieve relatie heeft met het mediagebruik van kinderen. Daarnaast blijkt leeftijd een significante positieve relatie te hebben met zowel het mediagebruik van kinderen als blootstelling aan gewelddadige media-inhoud. Het aantal brusjes in het gezin, de geslachtssamenstelling van het gezin en het aantal ouders in het gezin blijken daarentegen niet significant gerelateerd te zijn aan mediagebruik en blootstelling aan gewelddadige media-inhoud. Conclusie: Uit dit onderzoek blijkt dat de gezinssamenstelling niet van grote invloed is op het mediagebruik van basisschoolkinderen. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23874
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo