Wat is de Relatie tussen de Gezinssamenstelling en het Mediagebruik van Basisschoolkinderen?
Publication date
2016Author
Hoogers, A.
Hamers, L.S.
Velden, M. van der
Harbers, N.
Metadata
Show full item recordSummary
Doel: Door de snelle opkomst van elektronische media is het mediagebruik van kinderen de afgelopen jaren toegenomen. Mogelijk speelt de directe omgeving, waaronder het gezin, een rol in het mediagebruik van kinderen. In dit onderzoek is daarom gekeken naar de relatie tussen de gezinssamenstelling en het mediagebruik van kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Daarnaast is onderzocht of de gezinssamenstelling in relatie staat met blootstelling aan gewelddadige media-inhoud. Methode: De data is verzameld bij 301 ouders met een kind op de basisschool aan de hand van een online vragenlijst. De gegevens zijn geanalyseerd aan de hand van een hiërarchische regressieanalyse en covariantieanalyse. Resultaten: Er is gebleken dat de geboortepositie van het kind een significante positieve relatie heeft met het mediagebruik van kinderen. Daarnaast blijkt leeftijd een significante positieve relatie te hebben met zowel het mediagebruik van kinderen als blootstelling aan gewelddadige media-inhoud. Het aantal brusjes in het gezin, de geslachtssamenstelling van het gezin en het aantal ouders in het gezin blijken daarentegen niet significant gerelateerd te zijn aan mediagebruik en blootstelling aan gewelddadige media-inhoud. Conclusie: Uit dit onderzoek blijkt dat de gezinssamenstelling niet van grote invloed is op het mediagebruik van basisschoolkinderen. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden besproken.