Cliënttevredenheidsonderzoek Buurtzorg Jong
Summary
Sinds de invoering van de nieuwe Jeugdwet (2015) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de invulling en uitvoering van de jeugdzorg. Voor de gemeente Zaltbommel is deze herorganisatie van de jeugdzorg aanleiding geweest om eerstelijnszorgaanbieder Buurtzorg Jong in te kopen. Vanwege het zelfsturende karakter van Buurtzorg Jong heeft de gemeente Zaltbommel minimaal zicht en controle op de werkwijze van Buurtzorg Jong. Om zicht te krijgen op de vraag of het Buurtzorg Jong gelukt is om, 2,5 jaar na haar start, hun werkwijze en uitgangspunten in de gemeente Zaltbommel te realiseren is een cliënttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek is aan de hand van vragenlijsten en interviews op basis van vijf dimensies van cliënttevredenheid (Contact & bejegening; Deskundigheid & inspraak; Verloop van de hulp; Informatie & toegankelijkheid en Doel & resultaat) de
tevredenheid van de cliënten van Buurtzorg Jong gemeten. De respondenten (N=30) bestonden uit zowel huidige (N=17) als ex-cliënten (N=13). Uit de resultaten is gebleken dat de cliënten van Buurtzorg Jong tevreden tot zeer tevreden zijn over alle vijf de dimensies van cliënttevredenheid. Daarnaast hebben de dimensies Contact & bejegening en Doel & resultaat een positieve invloed op de algemene tevredenheid van de cliënten van Buurtzorg Jong Zaltbommel.