Strategieën van leerkrachten gericht op de cognitieve vaardigheden van leerlingen tijdens samenwerkend leren in homogene en heterogene groepen. Een onderzoek in het voortgezet onderwijs.
Summary
Tijdens samenwerkend leren werken leerlingen met elkaar samen om een gemeenschappelijk doel te behalen. De leerkracht kan verschillende strategieën toepassen om ondersteuning op maat te bieden. In het huidige onderzoek wordt onderzocht welke strategieën en overwegingen door leerkrachten, gericht op de cognitieve vaardigheden van leerlingen, worden gebruikt binnen het mavo- en havo-onderwijs tijdens samenwerkend leren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen homogene en heterogene groepen, waarbij wordt bekeken of strategieën hiertussen verschillen. Ook wordt bestudeerd in welke richting de strategieën worden toegepast: het individu, de groep of de hele klas. Met behulp van observaties en stimulated recall interviews zijn de resultaten verzameld. Uit de resultaten is gebleken dat de groepssamenstelling geen invloed lijkt te hebben op de strategieën en dat de participanten overeenkomstige overwegingen hebben. Limitaties van het huidige onderzoek zijn de kleine en diverse steekproef, het gedrag van de leerlingen en de specificatie van de naar strategieën. Het huidige onderzoek verschaft inzicht in de handel- en denkwijze van leerkrachten in de verschillende groepssamenstellingen.