Het Expliciteren van Impliciete Motivatie: de rol van Impliciete Motivatie bij het Voorspellen van Schoolprestaties en Betrokkenheid
Summary
Nederland wil gaan behoren tot de top van de kenniseconomieën. Om dit te beteiken zullen de schoolprestaties van Nederlandse leerlingen moeten verbeteren. Vaak wordt er gedacht dat motivatie een voorspeller is van schoolprestaties. Echter levert onderzoek geen eenduidige resultaat op. Dit zou kunnen komen doordat de huidige manier van meten van motivatie niet de gehele motivatie meet. Motivatie wordt op dit moment vaak alleen gemeten door middel van vragenlijsten, waarbij er dus vanuit wordt gegaan dat motivatie een expliciet proces is. In dit onderzoek wordt nagegaan of het toevoegen van impliciete motivatie aan het construct expliciete motivatie ertoe leidt dat schoolprestaties en gedragsmatige betrokkenheid beter voorspeld kunnen worden. De expliciete motivatie is gemeten aan de hand van de SRQ-Academic vragenlijst. De impliciete motivatie is gemeten met een identity IAT. De schoolprestaties zijn gemeten aan de hand van een vragenlijst. Daarnaast is ook de invloed van gedragsmatige betrokkenheid gemeten aan de hand van een vragenlijst die door docenten in ingevuld voor hun leerlingen. Aan het onderzoek hebben 83 leerlingen meegedaan met een gemiddelde leeftijd van 14.73 (SD = 0,70 jaar). Van de respondenten was 38.8% jongen en 61,4% meisje. Van deze leerlingen is 19,3% één of meerdere keren blijven zitten. Van de participanten had 91,6% de Nederlandse nationaliteit, de overige 8,4% had een andere nationaliteit. Uit dit onderzoek is gebleken dat expliciete motivatie geen voorspeller is van schoolprestaties en gedragsmatige betrokkenheid, maar dat de toevoeging van impliciete motivatie aan dit model ook niet zorgt voor een beter voorspelling hiervan. Verder onderzoek moet uitwijzen welke factoren wel voorspellers zijn van schoolprestaties en gedragsmatige betrokkenheid zijn.