Effect van Eye Movement Modeling Examples op Kijkgedrag en Leren bij Ambigue Verbale Uitleg
Summary
Eye movement modeling examples (EMME) zijn videovoorbeelden waarin een model (bv. een expert, docent of student) een digitale leertaak demonstreert en waarin naast, de door het model gemaakte, digitale acties ook de oogbewegingen van het model zijn geprojecteerd voor aandachtssturing bij de lerende. Desgewenst aangevuld met een verbale uitleg. In dit onderzoek is de waarde van een EMME, bij een ambigue verbale uitleg, op het kijkgedrag en het leren van participanten onderzocht. Er hebben 32 studenten deelgenomen, die willekeurig verdeeld zijn over de EMME conditie en de controle conditie. In de EMME conditie kreeg men een volwaardige EMME met oogbewegingen te zien, terwijl men in de controle conditie hetzelfde videovoorbeeld te zien kreeg, maar dan zonder oogbewegingen. Tijdens het bekijken van deze videovoorbeelden, waarin door een expert systeembordtaken werden uitgewerkt, zijn de oogbewegingen van de participanten opgenomen met een eye tracker om zo het kijkgedrag te bepalen. Hieruit bleek dat participanten in de EMME conditie de verbaal gerefereerde relevante gebieden significant vaker (proportie gefixeerde verbale referenten), sneller (time lag) en langer (fixatieduur) bekeken dan participanten in de controle conditie. Echter, de controle conditie maakte, na het zien van de
systeembordtaken in de videovoorbeelden, nieuwe, gelijksoortige systeembordtaken beter dan de EMME conditie. Voor de basistaken was dit verschil niet significant, voor de transfertaken wel. De resultaten suggereren dat een EMME positief is voor het kijkgedrag, maar negatief voor het leren. De resultaten zullen bediscussieerd worden door onder meer kritisch in te gaan op voorkennis en de ambiguïteit van de verbale uitleg.