View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Percepties van jongeren zonder een beperking over inclusie van jongeren met cerebrale parese tijdens reguliere sportactiviteiten. Een kwalitatief onderzoek.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Zwart, BJ-5625254.pdf (671.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Zwart, B.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doelstelling: Dit onderzoek richt zich op de percepties van jongeren zonder een fysieke beperking over inclusie van jongeren met cerebrale parese (CP) bij sportactiviteiten. Methode: Acht jongeren van 12 tot 18 jaar zijn door middel van een semigestructureerd interview gevraagd naar hun percepties (meningen, ideeën en eventueel ervaringen) met betrekking tot inclusie van jongeren met CP bij sportactiviteiten. Als secundaire vraag is onderzoek gedaan naar de percepties over inclusie in de gymles. Door middel van open en axiaal coderen zijn kernthema’s en sub thema’s gevonden die de resultaten ondervangen. Resultaten: Zes thema’s konden worden onderscheiden met betrekking tot positieve percepties: Positieve omgang met jongere met CP, Samen sporten zorgt voor leerprocessen, Inclusie jongere met CP kan, Positieve zelfontplooiing jongere met CP mogelijk, Niveau jongere met CP bepaalt kwaliteit inclusie en Benodigdheden voor slagen inclusie. Wat betreft negatieve percepties konden vijf thema’s worden onderscheiden: Inclusie nadelig voor zelfevaluatie jongere met CP, Sporten met lotgenoten geschikter, Jongere met CP zorgt voor ongewenste aanpassingen, Jongere met CP wordt negatief behandeld en Inclusie bij teamsport het moeilijkst. Wat betreft positieve percepties tegenover inclusie bij de gymles konden drie thema’s geïdentificeerd worden: Rekening houden met elkaar bij inclusie, Gymleerkracht bereid tot aanpassen en Gym geschikt voor inclusie door lage prestatieverwachting. Met betrekking tot negatieve percepties konden twee thema’s worden onderscheiden: Sommigen gaan negatief om met jongere met CP en Geen bereidheid tot aanpassen. Conclusie: Jongeren hebben positieve en negatieve percepties wat betreft inclusie van jongeren met CP bij sport. Inclusie in de gymles lijkt overwegend positief te worden bekeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23780
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo