Implementatie van ‘Be Wise, Think Twice’: Een Mixed-methods Onderzoek naar Bevorderende en Belemmerende Determinanten bij de (Proef)implementatie van een Interventie Gericht op het Voorkomen van Middelengebruik bij Cluster 4 Leerlingen
Summary
De nieuwe interventie ‘Be Wise, Think Twice’ is ontwikkeld om (problematisch) middelengebruik te voorkomen bij leerlingen van het speciaal onderwijs. Deze interventie is eerst op kleine schaal als proefimplementatie op verschillende scholen aangeboden. Het doel van dit onderzoek was inzicht verkrijgen in mogelijk bevorderende en belemmerende determinanten in deze proefimplementatie. Hierbij is gekeken naar determinanten (kenmerken) gerelateerd aan de interventie en professional. Het onderzoek betrof een mixed-methods onderzoek, waarbij docenten en health professionals deelnamen aan een kwalitatief interview en leerlingen een kwantitatieve vragenlijst hebben ingevuld. Uit de resultaten kwam naar voren dat zowel docenten/health professionals als leerlingen over het algemeen positief waren over de bevraagde kenmerken. Kenmerken van de interventie bleken echter meer belemmerend dan kenmerken van de professional. Leerlingen bleken daarnaast negatiever over kenmerken van de interventie (zoals aantrekkelijkheid en geschiktheid voor de eindgebruiker) dan docenten/health professionals. Geschiktheid voor de eindgebruiker, flexibiliteit en kennis zijn mogelijk de meest belemmerende determinanten voor de proefimplementatie. Een aanbeveling is om meerdere versies van het lesmateriaal te ontwikkelen om de geschiktheid en flexibiliteit te bevorderen.