De seksuele identiteit van de vrouw als cultureel product
Summary
Dit onderzoek betreft een vergelijking van de theaterteksten De Vagina Monologen en De Gesluierde Monologen. Dit zijn teksten over de seksualiteit en intimiteit van de vrouw en de Nederlandse moslimvrouw. Het onderzoek is gericht op de representatie van de seksuele identiteit van de vrouw. Vanuit intersectionaliteit worden deze teksten geanalyseerd. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van theorie van Richard Dyer en Susan Moller Okin met betrekking op cultuur en voornamelijk de representatie van cultuur. Tijdens de analyse van de teksten kwamen drie hoofdthema’s naar voren; schaamte, man-vrouwverhoudingen en culturele vorming. Elk hoofdstuk behandelt een thema waarbij er verschillende citaten worden genoemd en geanalyseerd. Vervolgens worden deze vergeleken en zijn er verschillende concepten te herkennen.
De dominante, westerse cultuur wordt vaak als de norm gezien. Andere culturen moeten verantwoording afleggen ten overstaan de westerse cultuur. Vaak wordt zelfs vergeten dat de westerse cultuur een cultuur is en keuzes sterk kan beïnvloeden. De vrouwen uit De Vagina Monologen beseffen zich niet in hoeverre de keuzes en gevoelens over hun seksualiteit beïnvloed worden door de cultuur. Onbewust volgen ze nog steeds de man en staan soms zelfs in dienst van de man. De vrouwen uit De Gesluierde Monologen beseffen dit wel en geven in hun monologen een kritisch analyse van de islamitische cultuur. Toch blijven de vrouwen zwijgzaam. Ze komen niet in opstand en houden aan de culturele tradities vast. In beide teksten komt sterk een passieve representatie naar voren. Hoewel de theaterteksten worden gepresenteerd als taboedoorbrekend worden de vrouwen sterk gestuurd door de cultuur. Dit zorgt ervoor dat de vrouwen nog deels vast blijven houden aan de bekende rolmodellen van hun cultuur.