View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wanneer taal het klaslokaal overstijgt: Over het onderwijzen van pragmatiek in de onderbouw

        View/Open
        Wanneer_taal_het_klaslokaal_overstijgt.pdf (404.0Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Alta, J.
        Noorman, I.
        Stigter, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de manier waarop pragmatiek wordt onderwezen in de onderbouw van havo/vwo-scholen in Nederland. Het onderzoek is gedaan in het tweede leerjaar van drie verschillende havo/vwo-scholen, voor zowel Engels, Frans als Spaans. In dit onderzoek is gekeken of en op welke manier deze cultuurgebonden taalhandelingen terugkomen in de lesmethodes, namelijk in de vorm van authentiek materiaal, chunks of expliciete regels. Daarnaast zijn dertien docenten geënquêteerd, waarbij hen is gevraagd naar hun mening over pragmatiek en de aandacht die zij aan cultuurgebonden omgangsvormen besteden in de lespraktijk. Analyse van de lesmethodes liet zien dat veel taalhandelingen voorkomen in authentiek materiaal en dat de methodes Engels en Frans daarnaast ook chunks aanbieden. Echter, geen van de methodes biedt leerlingen expliciete regels om hen uit te leggen hoe men in het land van de doeltaal met elkaar communiceert. Docenten gaven in de enquête aan dat zij pragmatiek van belang vinden, maar ze besteden er niet expliciet extra aandacht aan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2370
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo