Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCrone, V. C. A.
dc.contributor.authorFrijlink, J.A.
dc.date.accessioned2016-08-19T17:00:43Z
dc.date.available2016-08-19T17:00:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23625
dc.description.abstractHet doel van dit onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de overgang van het nieuws op televisie naar Instagram en de gevolgen die dit heeft voor de nieuwsitems en hun nieuwswaarde. Daarom wordt gekeken of en op welke manier er een inhoudelijk onderscheid tussen de media-uitingen van de Nederlandse Omroep Stichting op televisie en op Instagram te constateren is. Aan de hand van een thematische analyse worden aspecten van nieuwswaardigheid van 26 items op NOS Kort en 54 items uit het NOS ACHTUURJOURNAAL vergeleken. Vervolgens worden de overeenkomsten en verschillen in nieuwswaardigheid bekeken aan de hand van de affordances van beide platforms. Uit de analyse is gebleken dat de uiteenlopende handelingen die door Instagram en televisie worden gefaciliteerd inderdaad een verklaring vormen voor de verschillen in nieuwswaardigheid. Zo worden op NOS Kort onder andere veel losstaande gebeurtenissen gepost, met een hoge mate van unexpectedness en blijft tijd onbenoemd. Het belangrijkste verschil in affordances blijkt dat de maximale lengte op NOS Kort een stuk korter is dan in het ACHTUURJOURNAAL. Hierdoor wordt context veelal weggelaten, zijn politieke gebeurtenissen en items over politici minder geschikt en wordt ook personalisatie achterwege gelaten. De affordances werken hiermee het ‘Now…This’ principle in de hand, waarbij gebeurtenissen zonder context en als vermakelijk worden gepresenteerd. Hoewel nieuwe media in eerste instantie vaak bekritiseerd worden en veel negatieve wetenschappelijke aandacht krijgen, is het van groot belang om op ontwikkelingen in het medialandschap te blijven reflecteren. De remediatie van het NOS ACHTUURJOURNAAL betekent een terugkeer van interpretive naar straightforward reporting waardoor het beeldmateriaal centraal komt te staan. De angsten van mediawetenschappers als Neil Postman en Jeffrey Scheuer omtrent de negatieve gevolgen van televisie op de politieke discussie, nieuwsverslaglegging en de informatiecultuur lijken dan ook in grotere mate van toepassing op NOS Kort. Gebeurtenissen worden versimpeld en gepresenteerd als entertainment, waarbij gebruikers door Instagram worden gestimuleerd om gebeurtenissen te personaliseren. De conclusie die aan de hand van dit onderzoek getrokken wordt, is dan ook dat het nieuws op NOS Kort zeer wordt beperkt en kan worden vergeleken met vaudevilletheater, want zo blijkt: length does matter.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2577807
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDoes length matter?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsThe Soundbite Society, Remediatie, Affordance, Nieuwswaardigheid, NOS, Instagram
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record