View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ieder kind kan een ster zijn, als je het de kans geeft te stralen Steun van leerkrachten voor kinderen in ingrijpende situaties: Het effect van de online cursus ‘Steun in het onderwijs’

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Meer, Pvander-3846369.pdf (468.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Meer, P. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om stress bij kinderen als gevolg van ingrijpende gebeurtenissen te verminderen, heeft Augeo de cursus ‘Steun in het onderwijs’ ontwikkeld. De cursus geeft leerkrachten kennis over hoe zij steun kunnen bieden aan kinderen die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt. Het doel van het huidige onderzoek was om deze cursus te evalueren. De vraag was in hoeverre de cursus een verandering teweeg bracht in de self-efficacy, rolopvatting en kennis van leerkrachten. De steekproef van het onderzoek bestond uit 137 leerkrachten uit het primair onderwijs. Participanten hebben eerst een voormeting ingevuld, vervolgens deelgenomen aan de cursus en tot slot een nameting ingevuld. De data zijn geanalyseerd door middel van een repeated measures ANOVA. Resultaten hebben laten zien dat de cursus een significant positieve verandering teweeg bracht in de self-efficacy, rolopvatting en kennis van de leerkrachten. De controlefactoren ‘leeftijd’, ‘aantal jaren werkzaam binnen deze functie’, ‘zien van kinderen met ingrijpende gebeurtenissen’ en ‘cijferbeoordeling van de cursus’ hadden geen significante invloed op deze verandering. Vervolgonderzoek is nodig om aan te tonen of de cursus ook een effect heeft op kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23617
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo