Samenhang tussen Prestatiemotivatie, Copingstrategieën en Rekenprestaties in het Basis- en Voortgezet Onderwijs
Summary
In het huidige onderzoek werd onderzocht of er sprake is van een samenhang tussen prestatiemotivatie en geautomatiseerde, en inhoudelijke rekenprestaties bij leerlingen van groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs en de eerste, tweede en derde klas van het voortgezet onderwijs (N = 226). Daarnaast is onderzocht of de inzet copingstrategieën een mediërende werking heeft op deze samenhang. De geautomatiseerde rekenvaardigheid is gemeten met de TTA en de inhoudelijke rekenvaardigheid met de Cito Rekenen-Wiskunde. De prestatiemotivatie is gemeten met de PMT-K-2. De wijze van coping bij rekenen is gemeten met de nieuw ontwikkelde Vragenlijst Rekenbeleving. Er is geen significante samenhang aangetoond tussen prestatiemotivatie en geautomatiseerde en inhoudelijke rekenprestaties, maar wel tussen de inzet van maladaptieve coping en inhoudelijke rekenprestaties in het basisonderwijs en tussen de inzet van maladaptieve coping en geautomatiseerde en inhoudelijke rekenprestaties in het voortgezet onderwijs. Tussen laag en hoog presterende rekenaars bestaan geen significante verschillen in de mate van prestatiemotivatie en de wijze waarop copingstrategieën ingezet worden, behalve tussen laag en hoog presterende leerlingen op geautomatiseerd rekenen in het voortgezet onderwijs met betrekking tot de adaptieve strategieën. Geconcludeerd wordt dat laag presterende rekenaars ondersteuning behoeven bij het leren inzetten van adaptieve en het afleren van het inzetten van maladaptieve copingstrategieën, naast inhoudelijke ondersteuning bij rekenen.