View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Klaar voor de arbeidsmarkt? Een onderzoek naar het perspectief van stagegevers over de competenties van studenten Interculturele Communicatie, de belangrijkste competenties op de werkvloer en de doelstellingen vanuit de master

        Thumbnail
        View/Open
        MA thesis Interculturele Communicatie Kim Daamen 3758044 kopie.pdf (1.592Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Daamen, K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De arbeidsmarkt en het onderwijs zijn constant in beweging. Door de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt worden er steeds meer eisen gesteld aan de vaardigheden en kennis die studenten meekrijgen tijdens een opleiding. Daarnaast wordt er door de werknemers gevraagd om deze vaardigheden en kennis voortdurend bij te houden (www.onderwijsraad.nl). Dit onderzoek biedt inzicht in de beoordeling van stagegevers over de employability/soft skills en interculturele competenties van studenten Interculturele Communicatie (ICC) aan de Universiteit Utrecht (UU). Daarnaast wordt er gekeken welke competenties zij het belangrijkst vinden om op succesvolle wijze te kunnen functioneren op hun werkvloer, met name op afdelingen communicatie/pr/voorlichting. Tevens wordt er aan hen gevraagd of de doelstellingen die vanuit de master gesteld worden, van belang zijn voor professioneel succes. Om dit te onderzoeken zijn er online enquêtes verspreid onder stagegevers die ICC-studenten hebben begeleid. 16 respondenten hebben de enquête ingevuld. Het lage aantal respondenten heeft ervoor gezorgd dat er voorzichtig omgegaan moest worden met de interpretatie van de resultaten. Uit de analyse bleek dat stagegevers over het algemeen (zeer) tevreden zijn over de aanwezige interculturele competenties van ICC-studenten, gevolgd door de employability/soft skills van deze studenten. Deze resultaten zijn niet verrassend, wanneer we kijken naar het feit dat één van de unique selling points vanuit de master is dat de ICC-student gedurende de master interculturele competenties ontwikkelt en vanuit dat perspectief vraagstukken leert analyseren en benaderen. Wel vinden stagegevers de employability/soft skills (iets) belangrijker voor het succesvol functioneren op hun werkvloer dan interculturele competenties. Opvallend is dat volgens de stagegevers ICC-ers in hoge mate beschikken over de vaardigheden ‘betrouwbaarheid’ en ‘het hebben van een goed schriftelijk- en verbaal communicatieniveau’, welke vervolgens ook als heel belangrijk worden gezien om op succesvolle wijze te functioneren op hun werkvloer. Er kan worden gesteld dat studenten Interculturele Communicatie, volgens stagegevers over (hele) goede employability/soft skills en interculturele competenties beschikken. Tot slot kwam uit de analyse dat de opleidingsdoelstellingen daarentegen aanzienlijk lager schoren. Stagegevers geven aan de doelen die vanuit de master opgesteld worden, minder belangrijk te vinden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23531
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo