Emotionele uitputting onder leerkrachten binnen het cluster 4 speciaal onderwijs
Summary
Het doel van deze studie was het onderzoeken of risicofactoren voor emotionele uitputting die in studies binnen het regulier onderwijs als belangrijk zijn aangemerkt, ook belangrijke risicofactoren zijn voor emotionele uitputting onder leerkrachten in het cluster 4 speciaal onderwijs. De negatieve gevolgen die emotionele uitputting kan hebben op zowel de leerkracht als de leerlingen, onderstreept het belang van empirische studies naar mogelijke risicofactoren. Bestaand onderzoek binnen het regulier onderwijs vormt de basis voor de vier risicofactoren onderzocht binnen deze thesis, te weten: de persoonlijkheid van de leerkracht, self-efficacy van de leerkracht, externaliserende gedragsproblemen vertoond door leerlingen en de leerkracht-leerling relatie. Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van de data verzameld binnen de 4U studie SO basisonderwijs. De onderzoeksgroep bestond uit 54 leerkrachten die lesgaven op 11 cluster 4 speciaal onderwijsscholen. Uit de regressieanalyses blijkt een hoog niveau van neuroticisme en lage niveaus van self-efficacy met betrekking tot klassenmanagement en leerlingbetrokkenheid voorspellende factoren voor een hoger niveau van emotionele uitputting onder de leerkrachten. Gezien de nieuwe uitdagingen waar leerkrachten ten gevolge van de wet Passend onderwijs voor komen te staan, vormen deze resultaten aanwijzingen voor het belang van voldoende aandacht voor het bewaken van het niveau van self-efficacy onder leerkrachten binnen zowel het regulier als het speciaal onderwijs.