View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouderbetrokkenheid op Lagere Scholen in Marowijne: Explorerend onderzoek naar de visie en concrete vormgeving van ouders inzake ouderbetrokkenheid op lagere scholen in Marowijne (Suriname)

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Nijboer, ELM-3814807.pdf (447.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Nijboer, E.L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het Surinaamse Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (MinOWC) maakt zich zorgen over het grote aantal zittenblijvers en voortijdig schoolverlaters op lagere scholen in het binnenland. Ouderbetrokkenheid lijkt een belangrijke stimulerende factor in de schoolloopbaan van het kind. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van ontwikkelingsorganisatie Edukans met als doel inzicht te verkrijgen in de visie en concrete vormgeving van Surinaamse ouders inzake ouderbetrokkenheid. In dit kwalitatieve onderzoek is gebruik gemaakt van oriënterende gesprekken met negen ouders, 11 semigestructureerde interviews en 11 observaties. Resultaten tonen aan dat ouders vooral betrokken willen zijn om te zorgen voor een betere toekomst voor hun kinderen. De grootste barrières lijken het gebrek aan tijd door werk en het niet beheersen van de taal van de school. Op basis van een terugkoppeling aan informanten in Nederland en Suriname lijkt ouderbetrokkenheid naast een goede communicatie en informatievoorziening vooral te worden gestimuleerd door een open en actieve houding van de school. Eveneens lijkt het van belang activiteiten in te zetten op de talenten van ouders en een bottom-up benadering te hanteren waarbij de hele gemeenschap betrokken wordt. Met deze door participanten veronderstelde werkzame factoren is een methode ontwikkeld om ouderbetrokkenheid in meerdere landen te bevorderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23499
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo