De invloed van condities op organisatieniveau op de leerintenties van laagopgeleide werknemers
Summary
Medewerkers moeten voortdurend investeren in hun baan door deel te nemen aan leeractiviteiten. Laagopgeleide medewerkers hebben daar vaak moeite mee: zij hebben een lagere leerintentie. Het is belangrijk te onderzoeken of de organisatie iets kan betekenen voor laagopgeleide medewerkers, omdat deze groep een kwetsbare positie inneemt binnen de context van employability. Onderzoek naar de invloed van een employabilitycultuur en steun vanuit de organisatie op de leerintenties van laagopgeleide medewerkers draagt daarom bij aan mogelijke versterking van de positie van deze medewerkers. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een vragenlijst (N = 109) en interviews (N = 8). Uit de uitgevoerde regressieanalyse bleek dat een employabilitycultuur en steun vanuit de organisatie van invloed waren op de leerintenties van laagopgeleide medewerkers. Uit de interviews bleek dat de organisatie kan bijdragen aan het verhogen van deze leerintenties door middel van (1) bieden van (doorgroei)mogelijkheden, (2) overtuigen van de medewerkers van de noodzaak of het nut van trainingen, (3) aansluiten op interesses van de medewerkers, (4) mogelijkheden bieden ondanks de hoge tijdsdruk, (5) in kaart brengen van de ontwikkeling van medewerkers en (6) verminderen van faalangst en tegenstand. Beperkingen van dit onderzoek, suggesties voor vervolgonderzoek en implicaties voor de organisatiepraktijk zijn beschreven.