Narcisme en zelfwaardering als voorspeller van agressie bij kinderen in het speciaal basisonderwijs.
Summary
Het doel van dit onderzoek was om de voorspellende waarde van narcisme en zelfwaardering voor proactieve en reactieve agressie in het speciaal basisonderwijs te meten. In de bestaande literatuur is onduidelijkheid over voorspellende kenmerken van het kind zelf. Onderzoek in het regulier onderwijs heeft zich tot nu toe met name gericht op narcisme en zelfwaardering. Omdat eerder onderzoek heeft aangetoond dat agressief gedrag in Nederland relatief vaker voorkomt in het speciaal onderwijs, wordt het als belangrijk gezien onderzoek op dit gebied uit te breiden. De doelgroep bestond uit 96 leerlingen tussen 9 en 13 jaar oud van het speciaal basisonderwijs. Er zijn twee afzonderlijke hiërarchische regressieanalyses uitgevoerd voor proactieve en reactieve agressie. Narcisme en zelfwaardering bleken in tegenstelling tot de verwachtingen samen geen voorspeller te zijn van proactieve en reactieve agressie. Narcisme bleek echter wel een unieke significante voorspeller te zijn van proactieve agressie. Voor reactieve agressie konden geen verbanden worden aangetoond. De bevindingen laten zien dat proactieve agressie bij kinderen uit het speciaal basisonderwijs niet voorspeld wordt door een lage of hoge zelfwaardering, maar waarschijnlijk door een zogenaamd opgeblazen kwetsbaar zelfbeeld dat vaak voorkomt bij mensen met narcistische persoonlijkheidskenmerken.