Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKluin-Haster, M
dc.contributor.authorBurg, D. van den
dc.date.accessioned2016-08-09T17:01:13Z
dc.date.available2016-08-09T17:01:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23415
dc.description.abstractTot op heden is er weinig bekend over factoren die bijdragen aan het ontwikkelen van een fragiel zelfbeeld bij kinderen in het speciaal basisonderwijs. Dit longitudinale onderzoek richt zich op de relatie tussen de opvoedstijl van ouders (i.e., ouderlijke warmte en overwaardering) en de ontwikkeling van een fragiel zelfbeeld (i.e., laag gevoel van eigenwaarde en narcistische persoonlijkheidskenmerken) bij kinderen in het speciaal basisonderwijs (n = 96). Ouderlijke overwaardering bleek een voorspeller te zijn voor de ontwikkeling van een hoog gevoel van eigenwaarde bij kinderen in het speciaal basisonderwijs. Ouderlijke warmte bleek in tegenstelling tot wat werd verwacht geen voorspeller te zijn voor het ontwikkelen van het gevoel van eigenwaarde. Narcistische persoonlijkheidskenmerken bij kinderen in het speciaal basisonderwijs werden niet voorspeld door de opvoedstijl van ouders. De uitkomsten van dit onderzoek vormen aanknopingspunten voor toekomstige interventies gericht op het verbeteren van het zelfbeeld bij kinderen het speciaal basisonderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent288879
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe opvoedstijl van ouders en de ontwikkeling van een fragiel zelfbeeld bij kinderen in het speciaal basisonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfragiel zelfbeeld, narcisme, gevoel van eigenwaarde, kinderen in speciaal basisonderwijs, opvoedstijl ouders
dc.subject.courseuuKlinische kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record