De invloed van Opvoedstress op de relatie tussen Ouderlijke Controle en Angst bij Jonge Kinderen
Summary
Achtergrond: Angst is de meest voorkomende stoornis tijdens de kindertijd en is de afgelopen jaren toegenomen in de schoolse periode. Het doel van huidig onderzoek was het inzichtelijk maken of ouderlijke controle geassocieerd is met angst bij jonge kinderen. Hierbij was ouderlijke controle opgedeeld in meerdere concepten, namelijk mate van controle, negatieve disciplinering en psychologische disciplinering. Hierdoor kon er specifiek gekeken worden welke onderliggende concepten van ouderlijke controle mogelijke voorspellers zijn voor angst bij kinderen. Tevens is onderzocht of opvoedstress deze relaties beïnvloed. Methode: Participanten waren 815 ouders van kinderen tussen de 1 en 5 jaar, waarvan 420 moeders en 395 vaders. Er is gebruik gemaakt van multipele regressieanalyse om te onderzoeken welke onderliggende concepten van ouderlijke controle voorspellers zijn van angst bij kinderen. Daarnaast is middels losse multipele regressieanalyses de invloed van opvoedstress onderzocht. Resultaten: De mate van ouderlijke controle was niet gerelateerd aan angst bij kinderen. Wel bleek opvoedstress een negatief effect te hebben op het verband. Daarnaast is er geen verband gevonden tussen negatieve disciplinering en angst bij kinderen en bleek opvoedstress geen effect te hebben op dit verband. Tot slot bleek psychologische disciplinering wel een voorspeller te zijn van angst bij jonge kinderen. Het gevonden verband bleek sterker te worden, naarmate ouders meer opvoedstress ervaren. Conclusie: Kijkend naar de onderliggende concepten blijkt psychologische disciplinering een direct verband te hebben met angst, welke tevens wordt versterkt door opvoedstress.