De Invloed van Rekenactiviteiten in de Thuisomgeving op Voorbereidende Rekenvaardigheden bij Peuters
Summary
Achtergrond: Uit verschillende onderzoeken blijkt dat rekenactiviteiten in de thuisomgeving gerelateerd zijn aan de ontwikkeling van voorbereidende rekenvaardigheden (Anders et al., 2012; Kleemans, Peeters, Segers, & Verhoeven, 2011; LeFevre et al., 2009). Het doel van het huidige onderzoek was nagaan of rekenactiviteiten in de thuisomgeving invloed hebben op voorbereidende rekenvaardigheden bij peuters. Daarnaast is onderzocht of de leeftijd van het kind hierin een rol speelt. Methode: Aan het eerste meetmoment hebben 49 kinderen meegedaan met een gemiddelde leeftijd van 2.60 jaar. Tijdens het tweede meetmoment hadden de overgebleven 48 kinderen een gemiddelde leeftijd van 3.60 jaar. Rekenactiviteiten in de thuisomgeving werden gemeten door middel van een vragenlijst voor ouders. Bij voorbereidende rekenvaardigheden is gekeken naar hoeveelheden vergelijken, tellen en number-space mapping. Hiervoor zijn drie taken afgenomen. Resultaten: Uit enkelvoudige regressieanalyses blijkt dat de mate van rekenactiviteiten in de thuisomgeving op 2.5-jarige leeftijd geen significante invloed heeft op voorbereidende rekenvaardigheden op 2.5-jarige leeftijd. De mate van rekenactiviteiten in de thuisomgeving op 3.5-jarige leeftijd blijkt een significante invloed te hebben op ‘Comparison’ op 3.5-jarige leeftijd. Er is sprake van een klein tot medium effect. De mate van rekenactiviteiten in de thuisomgeving op 2.5-jarige leeftijd zorgt voor een klein effect op ‘Teltaak’ op 3.5-jarige leeftijd. Conclusie: Uit het huidige onderzoek blijkt dat rekenactiviteiten in de thuisomgeving een significante invloed hebben op het vermogen om hoeveelheden te vergelijken op 3.5-jarige leeftijd. Met voorzichtigheid kan worden gezegd dat rekenactiviteiten in de thuisomgeving voor een effect zorgen bij voorbereidende rekenvaardigheden.